Der vierundzwanzigste Alte
Der vier und zwaincz
igost alte leret von
der wise und wandel
die got zuͦ den hailigen
het in der ewigen sele
kait
Wye wol das
si daz dich
minende sele
die drú und
zwainczig alten vor
| (213rb)
mir wislich und getrúlich
minneklich und nuczlich
geleret hond wie du er
spúren solt daz du den gul
din troͮne lobelich ergriff
est und eweklich behabest
und daz hond si zuͦ braht
mit goͤtlicher lere und
wisunge alz es der goͤtlich
munt selber gesprochen
het und der hailig gaist
durch die lerer selber ge
redet het ⸿ So wil ich nun
vier und zwainczigoster
alte dich minende sele
under wisen und leren
von der wise und ordenung
und himelscher schikunge
und goͤtlicher geberde
und frúntlicher geselliger
erzoͤgunge die Die gothait
zuͦ allen hailigen und ze
allen engeln Und alle hai
lgen und engeln hond
wider umb zuͦ únserm
lieben herren und got in
dem ewigen vatter lant
und oͮch si selber under
enander ⸿ und ist der
aller die aller erste wise
und
w
andel den alle hailgen
| (213va)
und engeln ~ͤubent in dem
ewigen leben ⸿ Alz balde
si aller erste ansehent
den minrichen anblike
únsers herren gliczen
in sin selbes gothait und
durch lúhtig in der hohen
wirdigen
und loblichen úb
er
swenkigen
drivaltikait
⸿ So singent si mit suͤssem
schalle und mit goͤtlichem
gedoͤne und in aller froͤde
mit begirde aller ir kreften
⸿ hailig hailig hailig bist
du almehtiger herre und
got himelrich und ertrich
ist dines lobes
v
ol ⸿ Du
bist alain wirdig daz man
dir gebe und zuͦ lege klar
hait gothait wishait tug
ent kraft ere wirdekait
guͤnlichait segen dankber
kait alz únserm ewigen
herren und got ⸿ Du bist
wirdig
lobes ruͦmes
zierde
und aller der
meͣhtekait
die
ieman
erkennen
und erdenk
en kan bist du
v
ol úberfluͤ
ssig und ist dir nieman ge
lich an allen dingen ⸿ Aller
sachen bist du ain herre
und mag noch kan
dir
nie
| (213vb)
man gelichen noch wider
streben ⸿ Du hest gemach
et himelrich und ertrich und
was dar inne ist daz ist alles
us dir und von dir und
durch
dich gemachet gescheffet
und
v
ollebraht Dar umb
so ruͦment wir dich eweklich
bis in die ewekait ⸿ won
du bist alain únser froͤde
und
únser troͮst und aͮne
dich sind wir núcz ⸿ Dis
alles sprichet
ysaias
Der
prophete ⸿ und sanctus
joha
nnes
in der tuͦgen buͦch
und hillet mit sanctus
Am
brosius
und sanctus
Aug
ustinus
und der lerer
gar vil Die da sprechent
daz die hailigen und die eng
el
und alle seligen daz lobe
tuͦnt vor got aͮne under
laͮss und noch
tusendstund
me denne ieman erdenk
en kan oder mag ⸿ Es sp
richet sant
Augustinus
úber den salter daz in
dem ewigen
v
atterlant
So hoͤret nie
mer me uf got ze lobent
aͮne underlaͮss weder
hercze noch zunge noch
| (214ra)
gemuͤte noch wille noch sin
ne noch vernunfte Daz
sprichet der ⸿ Dar umb
die seligen got billich ruͤm
ent lobent und erent daz
ist des schulde daz got ist
sin selbes wessenhait und
nút ains andern
und daz
aller adel und
v
olkumen
hait in sinem sin und iste
kait beslossen ist und aͮne
in nút ⸿ Alz
jinnocenius
Sprichet in ainer bredige
got het nút in im tailung
noch zwivaltekait noch
widerwertekait noch
manigvaltunge und was
er ist Daz ist er von im
selber
und in im
selber
und
het kain entlehnet wise
von nieman ⸿ Merke oͮch
fúrbas daz die seligen dar
umb got lobent daz er ist
sin selbes sinne und
w
esen
hait und alz er ist sin sel
bes gothait und er oͮch
ist also er wúrket mit
siner kraft mit sinem ge
walt durch sin vernunfte
und willen ⸿ als sanctus
paulus
Sprichet er wúr
ket alle ding in allen din
gen alz er wil ⸿ Oͮch
ruͤ
| (214rb)
ment und sagent im pris
alle engel und hailigen dar
umb daz in im ist grosse
schoͤne kraft
seͣlekait
wis
hait wúrken in wendig
und
us
w
endig alz er wil
und in im het ewekait
und lebenlichait und wishait
aller creaturen ⸿ Da von
sprichet sanctus
Dyonisius
von der engelschen jerachie
⸿ Got ist ain sach aller ding
die sind und gesin
múgent
und behalten si in ime und
belibent oͮch in ime ⸿ Si lob
ent oͮch got dar umb daz in
im ist vatter und sune und
hailiger gaist und si die er
kennent in ainer wesenhait
daz si sind ain nature ain
luterkait und
vunvermússchet
noch von nieman ze samen
ge
w
elczet ⸿ Sprichet sant
augustinus
in dem buͦch
von der cristenlichen lere
⸿ Ain ieglich persone ist
got und sind doch ain got
⸿ und ist ieglich persone
substancie und sind doch
alle substancie und gelich
ewig ⸿ Die selben lobent
únsern herren dar umb
| (214va)
daz si in im sehent alles daz
daz muglich in im und
us im
ze tuͦnde ist und
w
orden ist
⸿ Si sehent in siner goͤtli
chen
wesenhait alle ding
zimlichen ⸿ Si sehent in
sinem gewalt alle dinge
krefteklich ⸿ Si sehent in
sinem wissen alle ding bil
delich ⸿ Si sehent in sinem
willen alle ding frilich und
ledeklich ⸿ Si sehent in si
ner gerehtekait alle ding
ordenlich ⸿ und sehent in
siner ewekait alle dinge
unbeweglich und dar umb
so sprach frow
hester
her
re in dinem gewalt sind
alle ding geseczet und ist
nieman der dir wider stre
ben múg ⸿ wan du bist all
ain herre aller ding und
úber alles daz ieman erden
ken kan ⸿ Die wise alle
gebent
den
hailigen und
den
engeln
ursach got ze
loben und ze ruͤmend aͮne
ende bis in die ewekait
⸿ Si lobent oͮch únsern
herren umb alles daz
guͦt daz er in ie gemachet
het und in geben het
| (214vb)
sunder daz got in ist ain
anvang und ain uffenthalt
ir nature und daz er si
geordenet und geschiket
het zuͦ der ewigen glorie
und zuͦ goͤtlichem niessen
⸿ Die seligen lobent oͮch
got sunderlich daz er in
ist ain durch lúhtet lieht
aller klarhait in dem
ungeendeten gegenw
urf sin selbes sele
kait in der wesenhait
die aller guͦter ding ur
sach und stifterin ist
Oͮch dar umb daz er in
ist ain sigenúnftig
guͦt mit dem si gesiget
hand in willen in ver
nunft in gewalt in
gedenken in worten
in werken Durch sin
goͤtlich minne mit
der si alle ding úber
wunden hant ⸿ Ist
nun alz vil guͦttes und
soͤlich groͮss lehen Daz
got dem menschen ver
lihet in dem himelrich
und der almehtig her
re sinen erwelten
| (215ra)
berait het Sprichet sa
nctus
augustinus
In dem
buͦch von den worten got
tes So
schecze
ain
ieglich mensche wie der
denne alz gar mehtig schoͤ
ne und herlich mag gesin
von dem es alles kumet
⸿ Die seligen lobent got
oͮch umb die groͮssen froͤde
die er in verlúhen het
und in si gossen het Die
in in wider quellent und
úberfliessent ⸿ Got ist
oͮch in dem seligen alz ain
gruͤwig
und
benuͤgig
ende
aller genuhtsame die ie
man erdenken kan ⸿ und
alz ain wirdig und herlich
besiczen aͮne die nieman
kain guͦt
v
olbringen mag
Und dar umb so sprichet
sanctus
Gregorius
in
dem buͦch von den sitten
⸿ Nim alles daz herfúr
daz got den hailigen und
seligen und allen engeln
guͦtes getuͦn het oͮch
denne so
kan
in nieman
volle ruͤmen alz er ist
⸿ won nun alz gar vil
froͤde und trost got het
mit den erwelten in
| (215rb)
dem himelrich ⸿ So fra
gent vil torehter men
schen was got
teͣte
Ee
er himelrich und ertrich
geschuͤfe muͦste er do der
froͤde der engeln und der
hailigen aller mangelen
und der eren und lobe von
den er geschriben het
⸿ Dar zuͦ antwurt
ysidorus
an dem buͦch von dem hoͤh
sten guͦt ⸿ und sprichet es
sol
nieman
ain núwen willen
noch kraft noch gewalt
in got legen der im zuͦ
v
alle von creaturen und
den er vor nút enhat ⸿ won
alle creaturen hond von
im daz si sind und het er
von creaturen núczet úber
al ⸿ und wie himelrich und
ertrich etwenne in wes
enhait nit were ⸿ So
warent doch alle ding in
goͤtlichem vermúgent
und in siner vernunft und
in sinem willen und gewalt
und rate Und also
hett
er
alles daz er wolt alz oͮch nun
⸿ und sprichet sanctus
augustinus
in dem buͦch
von der bihte ⸿ vor allem
| (215va)
zit und was ie in zite ge
schaffen wart stuͤnde die
ewekait vor in aller hoͤhe
alz oͮch nun und dar inne het
got kainen mangel ⸿ Ich sol
dich minende sele oͮch leren
ob got und alle hailigen und
engeln in dem ewigen him
elrich siczen oder standen
oder gangent oder fliegen
oder was ir begirde und
wise in dem ewigen
v
atter
lant si ⸿ Solt du zuͦ
dem ersten von got alsus
verstan won got ist ain bloͮ
sser lutter gaist daz im soͤlich
wise nút fuͦglich sind noch
im nút zuͦ legen ist die aime
gelibeten guͦt zuͦ
gehoͤrent
daz er sicze oder gang
oder stand ⸿ won er ist
daz guͦt daz
v́úberswenkig
allain ist So stat er solich
er wise ledig und muͤssig
in siner aignen
wesen
hait ⸿ Daz
in
weder stat
noch umbvangen weder
begriffen
noch umb kraiss
en mag won er ist us
allen dingen und mag
in nieman ge
w
altigen
Den sinne schribet ma
ister
johannes der schotte
| (215vb)
der subtile lerer ⸿ und
mit im
Gwarro
sin mai
ster ⸿ und maister
peter
der el adeler
und der
lerer gar vil ⸿ Aber doch
úns zuͦ ainer verstanden
begriffenlichhait ⸿ So
sprichet die hailig ge
schrifft daz únser herre
got etwenne siczet ⸿ Alz
dauvid
Sprichet in dem
salter ⸿ Got siczet uf si
nem hailigen sessel ⸿ oͮch
sprichet
ysaias
der wis
sage ich hon minen her
ren got sehen siczen uf
ainem hohen sessel úber
sich erhebet ⸿ und was
alles ertrich
v
ol siner
magestat ⸿ und mit
den zwain hillet sanctus
johannes
In der tuͦgen
buͦch ⸿ Es sprichet oͮch
die hailig geschrifft daz
únser herre etwenne
stat alz
Abacuk
Der
wisage sprichet got
der stat und
misset
daz
ertrich ⸿ und von sant
Sthephan
stat geschri
ben in dem buͦch der
| (216ra)
zwelf botten leben ⸿ Daz
sant
Stephannus
Sach in
todes not únsern herren
ston in dem himelrich ⸿ Es
seit oͮch die hailig geschrift
daz únser herre got gat
⸿ als do
Adam
gesúndet
het in dem paradise stat
geschriben in dem ersten
buͦch
Moysi
Daz sich ún
ser herre ergieng in dem
paradis ⸿ und ruͦft
Adam
⸿ Oͮch sprichet únser her
re
IJhesus cristus
in dem ew
angelio got der gúrtet
sich und gat und haisset
si enbissen und gaͮt fúr si
und dienet in ⸿ Dis redet
únser herre
IJhesus cristus
Daz got sinen erwelten
dienet ⸿ zuͦ disem solt
du merken daz alle haili
gen und engeln ⸿ Etwenne
stond vor got und lobent
in umb alles daz guͦt daz
si sehent an siner zarten
klarhait ⸿ Etwenne so
knúwend si vor got
und
v
allent an ir anlút
und bettent in an umb
alles daz guͦt daz er in im
ewigem niessen verlúh
en het umb ir verdie
| (216rb)
nten guͦte werke ⸿ Et
wenne so siczent si umb
únsern herren und froͤwent
sich mit geluste daz si im
dankent daz si ewigen troͮst
mit im besiczen sond ⸿ und
die
dri
sinne schribet
sant
johannes
ewangelista
in der tuͦgen buͦch ⸿ Etwenne
gond si vor got in dienst
berer erzoͤgunge und
flissent sich got ze dienen
aͮne underlassen umb die
grossen minne und frúnt
schaft die in got erzoͤg
et aͮne underlaͮss bis in
die ewekait ⸿ und sind
oͮch darzuͦ mit allem tro
ste geflissen ⸿ alz sant
au
gustinus ⸿ vund sant ans
helmus
Schribent in iren
buͤchern ⸿ Etwenn so swim
ent si in
goͤtlichem
ge
w
alt
daz si sind in goͤtlichem ge
walt wa si wellent und
ir geverte alz snelle ist
alz der mensche
gedenke
sind alz sanctus
Grego
rius
und sanctus
Bern
hardus
Mainent
⸿ Soͤlich
wise
~ͤvubent
und tribent
| (216va)
die seligen in dem vatter
lant mit froͤden und troͮst
aͮne arbait aͮne alles ver
driessen und aͮne underlaͮss
mit allem goͤtlichem erken
nen und dankberkait der
minne ⸿ Oͮch so
wisse
daz
da niemer naht wirt no
ch nieman da slaͮffet noch
isset noch trinket ⸿ wan
goͤtlich niessen ist in allen
ain ergeczlichait wie si
selber erdenken
kúnent
in dem ewigen leben ⸿ Da
von sprichet sant
augusti
nus
in dem buͦch von der
stat gottes ⸿ Got erfúllet
himel und erde mit der
gegenwúrtikait sines
gewaltes und mehtekait
und bedarffe dar zuͦ niem
ans hilfe ⸿ und dienet
mit im
selber
sinen er
welten creaturen nach
v
ollem benuͤgen ⸿ Daz
sprichet der ⸿ Es het got
in dem ewigen leben zuͦ
ainem ieglichem seligen
menschen solich groͮsse
flisse Alz het er in allain
geschaffen und geordenet
| (216vb)
zuͦ dem ewigen leben sp
richet sant
augustinus
In dem buͦch von der bihte
und merke es wol ⸿ Nun
wil ich vier und zwaincz
igoster alte dich minende
sele leren von allen den
wonungen
die da
sind in dem ewigen riche
Won únser herre
IJhesus
cristus
Gesprochen het in
dem ewangelio in mines
v
atter hus ist vil wonu
ngen wie wol daz si daz
alle hailigen und alle eng
eln ain got niessent und
schoͮwend So ist doch ir
w
onunge anders und an
ders ⸿ Gottes wonunge
ist die erste die hoͤhste
die beste der
kaine
gelich
ist ⸿ Er
w
onet in im selb
er
won er het alle ding
in
im
beslossen
⸿ Er wonet
us im selber won er het
alle ding allain umb
vangen ⸿ Er wonet ob
allen dingen won er
richset ob allen sachen
und richtet alle wessen
hait us ⸿ Er wonet
| (217ra)
under allen dingen won er
ist aller ding uffenthalt
⸿ Er wonet in allen dingen
won on in ist núcz ⸿ Daz
sprichet sant
Gregorius
Úber den propheten Ezeche
lem und hillet mit im sant
Augustinus
Úber Moyses
buͦch ⸿ Got ist sin selbes
wonung won er ist der
aller núwest vor im was
kain got Noch nach im so
wirt kain ander got ⸿ Er ist der
anvang aͮne alles beginnen
und ist daz end aͮne alle zil
unge und
uf hoͤren ⸿ waz
got het daz ist alles ain wo
nunge und sin wesenhait
und was in im ist daz
ist alles got und sin got
hait ⸿ So sprichet sant
Bernhardus
In dem
buͦch von der pruͤfunge
⸿ und mit im sant
hugo
In dem buͦch von den
sacramenten ⸿
vunsers
herren
ijhesus
ijhesu
cristus
cristi
wonung
ist in dem ewigen wort
beslossen in des
v
atters
wishait und
ungetailet
von aller gothait ⸿ Alz
oͮch sant
Anshelmus
Sp
| (217rb)
richet und ist geseczet
zuͦ der rehten hant sines
ewigen vatters in goͤtlich
er
zesewe
⸿ alz sant
Marcus
Sprichet in sinem ewangelio
und da ist sin ewige wonunge
⸿ Der minnerich und himel
sche
kaisserin
Maria
Gottes
muͦter wonunge ist ob allen
engeln und hailigen in dem
kúnglichen troͮne geseczet
nebent iren sun Da ir
nieman gelich ist alz gar
billich ist daz si da ir won
unge hab allain da ir
sun wonnet ⸿ Alz sanctus
Augustinus
und
sanctus
jeronimus
von
ir uffart wol geschriben
hant
⸿ und der zwelfte alte
min
gesell
oͮch wol da von
geleret haͮt ⸿ Oͮch solt du
minende sel wissen daz
dis froͤde die die seligen
hond in dem ewigen
leben komet nit von des
himels kraft noch schon
hait Si kumet aber alle
von got Doch so het got
den himel nút gemachet
durch sin selbes wonung
| (217va)
er het in gemachet durch
aller hailigen und engeln
herberg willen und ewiger
wonunge und sind der hi
mel zehen ⸿ Aber in kainem
himel wonent die engeln
und die hailigen denne in
dem aller hoͤhsten der der
fúrin himel haisset von
úberiger schoͤner gezie
rd und klarhait die got
allen engeln und hailigen
an in geleit het ze trost
⸿ und het in siner nature
daz aller suͤsses getoͮne und
hal daz dis nieman geschecz
en kan ⸿ Dis alles sprichet
Strabus
Der edel lerer
úber daz erst buͦch
Moysi
⸿ Dar nach lere ich dich
von der engeln wonung
und wúrken ⸿ won es
sprichet
Richardus
Daz
die engeln alle zite und
stunde wonent bi den
menschen Dar umb daz
si Si lerent himelsche
und goͤtlich leben ⸿ Daz
sprichet der in dem buͦch
des vermischten troͮnes
⸿ Es
spricht
oͮch sanctus
Anshelmus
úber santus
Matheus
ewangelium
⸿ Es
| (217vb)
ist ain groͮsse wirdekait
alz balde ain ieglich sele
geschaffen ist Daz
ir
denne ze hant zuͦ gefuͤget
wirt ain engeln der
bi ir wone und ir huͤte
⸿ wie und wa aller haili
gen engeln und hailigen
wonung si in dem ewig
en leben ⸿ Sol ich dich
minende sele nun leren
und wisse vor an ⸿ Alz
sanctus
Augustinus
Spr
ichet und gewonlichen
gar vil lerer mit im
⸿ Daz alle menschen dar
umb von got geschaffen
sind daz si der boͤssen
engeln val erfúllen in
den
nún koͤren der en
geln ⸿ Aller hailigen
wonung ist nach dem
und ain ieglich mensche
me und minrre verdie
net het Alz sanctus
Gregorius
Sprichet
in siner lere ainer
⸿ Der nehste alte vor
mir min geselle Der
dri
und zwainczigoster
alte haͮt dich wol geler
| (218ra)
et minende sele ⸿ Daz
marterer und lerer und
megde alain besiczent
den lone des kroͤnlins
der doch hundert
v
altig
ist und oͮch der aller groͤ
st und seit dar an ware
nach aller lerer mainu
nge ⸿ Doch nach der
lerer
wisunge Sol man ieg
lich hailigen seczen
in die wonunge sines
verdienten loͮnes ⸿ Alz
únser herre
ijhesus cristus
Sprichet in dem ewan
gelio ⸿ Gib ieglichem
arbaiter daz er verdie
net het alz dem andern
⸿ Won aber die hailigen
zwelf botten
v́únsers
herren
IJhesu cristi
und
die vier ewangelisten den
brise billich tragent vor
allen hailigen Dar umb
daz si marterer und lerer
und ain
gruntfeste
aller
cristenhait gewessen
sind So sol man in geben
die aller hoͤhsten wonung
in dem chore der hoͤhsten
engeln serapfin won
| (218rb)
die
engel
serahin sind
got die aller nehsten
und die ersten und die
v
olkumenesten und die
hoͤhten got ze niessen
in der innigester mine
die er geben mag kai
ner blosser nature nach
siner muͦtter
maria
und
also die zwelf botten
got geeret het uf erde
fúr alle hailigen Also ist
ir wonunge die hoͤhste
in himelrich ⸿ Er erwalt
si fúr alle die welt daz
si sin sunder frúnde
soͤl
ten sin ⸿ Er gab in ge
w
alt in himelrich und
uf erden ze binden und
ze enbinden ⸿ Er gab in
ge
w
alt úber gesunde und
siechen und
úber lebendig
und
úber tote und
úber
engeln und
úber
túfel und
úber alle kunst
und wishait und daz si
alle spracha
w
ol reden
kunden ⸿ Er gab in oͮch
des aller ersten sinen
| (218va)
hailigen froͮnlichamm
und
w
ihte si zuͦ den ersten
briestern dar umb daz
si sinen fronlicham fúr
bas geben moͤhten ⸿ Er
het in oͮch geben ge
w
alt
an dem jungsten tag ur
tail ze sprechen úber
guͦt und
úber boͤsse ⸿ Dis
alles stat geschriben in
dem ewangelio ⸿ und
darumb
alz
got die
zwelf botten und die vier
ewangelisten alsus geer
et het in zit fúr alle
ander hailigen So ist ir
wonunge die hoͤhste in
ewekait mit den engeln
seraphin die da got seh
ent und schoͮwend und nies
sent in der aller wirdig
esten contenplacione goͤt
licher
minne
In die won
unge gehoͤrent oͮch alle
menschen die sich aller
zitlicher dinge aͮnnent
durch gottes willen und
weltlicher bekúmerunge
muͤrczes ledig stand und
ir hercze und ir gemuͤte
| (218vb)
innen
und
ussenen allain
got
ergebent
in ganczer
minne
und in allen sachen
ir leben gelich ziehent
Der hailigen zwelf botten
leben den wirt daz kroͤn
lin mit den zwelf botten
⸿ Sprichet sant
Grego
rius
Der mensche was
ains der
hailige
vatter
⸿ Sanctus
franciscus
Der in aller wise fuͤrte
daz
v
olkumen leben der
hailigen zwelf botten und
dar umb erschain der
seraph ainer us dem
selben kore aller serap
hien und druket
im
in
die fúnf
minen
zaichen
da mit er in mit únserm
herren
ijhesu
cristi
cristo
gebruͤ
dert und erzaiget im
daz er gehoͤren solt in
die wonunge der seraph
mit den zwelfbotten
⸿ Dar nach ist die ander
wonunge der hailigen
marterer in dem kore
kerubin
won
kherubin
ist alz ain volkumen du
rchlúhtunge goͤtlicher
| (219ra)
gleste dem die hailigen ma
rterer zuͦ raͮment in der
ersten warhait ⸿ won we
nne si ir bluͦte in goͤtlicher
minne unschuldeklich ver
giessent durch
v́únsers
he
rren
ijhesu cristi
willen
und gedultig sind in allem
liden und got fúr die bit
tent
die in daz liden
antuͦnd
alz únser herre
ijhesus
cristus
tet an dem frone
crúcze So verdienent
si daz kroͤnlin und kument
in die wonung der che
rubin
In dis wonunge
gehoͤrent
alle die die in
herczen und in gemuͤte
mengerlayge groͮsz liden
hand von vil widerwer
tekait und gedultig dar
inne sind und got dank
ber sind in ir strenkait
und twangsal ⸿ oͮch die
die von herczen mitli
den hand mit irem neich
sten die si wissend in
truͤbsal
und in durcheh
tunge und in scharpfem
liden ⸿ Und oͮch die die
ir viend minent und
got fúr die
bittent
die
| (219rb)
si hassent und
umb unschuld
vast und hert kestigent
⸿ Dis
spricht
sant
Gregori
us
und hillet mit im sant
Bernhardus
und sanctus
Cyprianus
wan es ist gar
vil marterer die gar vil
groͮs liden hond an iren
selan denne ob si ir bluͦt
vergussent an irem libe
⸿ Es ist die drite wonung
in dem riche gottes der
hailigen megde und jung
froͮwen In dem kore des
troͮnes dar inne got selber
sinen segel uf gerihtet
und sinen sessel geseczet
haͮt alle rain luterkait
ze
v
olbringen und
in die
wonunge
gehoͤrent
billich
die megde die
rain und
vunzerstoͤret
sind
an irem libe und luter
und selig an dem herczen
und goͤtlich an irem ge
muͤte und
vunuver
w
orren
an iren
consciencien
⸿ von den sant
Ambrosius
Sprichet
in dem buͦch von den meg
den ⸿ wer mag die schoͤne
| (219va)
und die gezierde der meg
de
v
ol
ruͤmen
die der ewig
kúng minnet und von dem
ewigen rihter gekroͤnet
und ge
w
ihet werdent und
von got allain gehailiget
⸿ Got het megdelich luter
kait alz wol ge
v
allen daz
si gottes tempel werdent
und von megdlicher rain
kait wolt geborn werden
Megtlich luterkait úber
triffet alle menschlich na
ture und strebet úber
die engeln ⸿ Es sprichet
sant
Ciprianus
In dem
buͦch von den megden Me
gde sind
swestern
der
engeln und
úberstriterin
der untugend kúngin aller
tugent besiczerin alles
loͮnes dar umb so gehoͤret
in zuͦ die wonunge des
troͮnes dar inne got selb
er wonet ⸿ Won si volg
ent dem unschuldigen lem
belin nach in alle wonung
da es hin wandlet Und
mit im die die alle megd
lich rainkait und luterkait
behaltent In der wise
| (219vb)
und da von geschriben
stat und
hant
daz kroͤnlin
hundertuvaͤltigen
loͮnes
⸿ Die vierd wonunge
ist der hailigen lerer in
dem
kore
der herschaft
oder der herlichait ⸿ und
der ampte ist daz hailig
gottes wort giessen mit
goͤtlicher kraft in alle
undertaͮn mit goͤtlicher
lere und
wisen und
untugent verbieten und
hassen won mit hailigem
leben und mit goͤtlicher
lere
pflanzet
ain lerer
gnade und minne in die
menschen da mit si das
ewig leben verdienen
múgent ⸿ Alz sant
Am
brosius
Sprichet úber
den salter Solich lerer
sind únsers herren
ijhesu
cristi
Bruͤder
der in dem
ewagelio gesprochen het
der da leret und die lere
mit den werken
v
olbrin
get der wirt groͮs ge
haissen in dem himelrich
⸿ In
den
kore der her
schaft gehoͤrent oͮch alle
| (220ra)
die menschen die daz gott
es wort hoͤrent und es be
haltent ⸿ Alz únser herre
sprichet in dem ewange
lio und die es erent alz
den fronlicham únsers
herren
ijhesu cristi
und alz
sant
augustinus
Sprich
et und oͮch die die im naht
und tage ain
benuͤgen
sind
und im lebent in gedenk
en In worten und werk
en Und in aller der zuͦ
gehoͤrde und die sind all
er mengliches wiser
und
us richter und
urtailer
⸿ Alz sanctus
Crisostomus
⸿ Der guldin munt Sp
richet úber sant
Mathe
us
ewangelium
⸿ won
weͣr
goͤtlich lere nút So wer
der gottes dienst bald
zer gangen und kristan
geloͮbe und was dar zuͦ
gehoͤret ⸿ In den vor
genanten vier wonung
en git got daz kroͮnlin
des hundertvaltigen
loͮnes den die dar zuͦ erwelt
sind Alz ich dich minen
de sele da vor geleret
hoͮn
⸿ Die fúnfte wo
| (220rb)
nunge ist in dem kore
der fúrsten engel und dar
in
gehoͤrent
kaiser und kúng
herczogen fúrsten graven
frigen und edel lút die
witwen und waisen und
alle ander iren undertaͮn
fride und gnade
machent
und die cristenhait beschir
ment In die selben won
unge gehoͤrent oͮch Bebste
und bischoͮf und die prelaten
der cristenhait und alle
gaistlich lúte die ir under
taͮn seleklichen wisent
nach gottes lobe und ir sel
hail ⸿ alz sant
Gregorius
Sprichet in die selben won
unge gehoͤrent alle
gaistlichen
menschen es sient man oder
froͮwa und der gehorsami
ain
benuͤgen
sind und armuͦt
gedulteklich lident und rain
kait irs libes behaltent und
alle zuͦ gehoͤrde irs gaistlichen
lebens
vollefuͤrent
nach
dem aller hoͤhsten und besten
nach dem alz sant
Dyoni
sius
Schribet ⸿ Die sechst
wonung ist in dem kore
der ge
w
altigen engeln
| (220va)
⸿ Alz
ysidorus
Schribet
und in die wonunge ge
hoͤrent alle die die aͮne
underlaͮsz durch der war
hait und gerehtekait willen
w
agent libe und guͦt und
dar umb lident durcheh
tunge ⸿ Oͮch gehoͤrent in
die wonung alle die die
boͤser und túffellicher beko
rung
und an vechtunge
sterkelich wider strebent
und der welte ver suͦchung
und betruͦgnúste nit en
ahtent und irem aigem
libe und flaisch erwerent
allen unzimlichen frevel
⸿ In die wonung gehoͤr
ent alle guͦt witwen die
sich got ze mal ergebent
und im dienent naht und
tage Alz úns daz ewange
lium
leret von froͮw annen
der wissaginen die da
únsern herren
IJhesum
cristum
In dem tempel en
pfieng und die witwen
hond sechczigvaltigen lo
ne ⸿ Oͮch gehoͤrent in die
selben wonung ainsidel
und
waldbruͤder
und klos
| (220vb)
ener und klosenerin
und alle die die in selber
uf seczent alle streng
kait und mengerlaige
~ͤubung der gar vil ist
⸿ Dis alles schribet
sant
Dyonisius
und
mit im santus
Grego
rius
und santus
Bern
hardus
Die sybende
wonung ist in dem kore
der kreftigen eng
el
den het goͤtlich
kraͮft den gewalt ver
lúhen daz si grosse
zaichen und wunder
v
olbringent wider
die nature Alz die
priester tuͦnt die us
broͮt den froͮnlicham
únsers herren
IJhesu
cristi
Gesegnent und us
win und wasser daz hai
lig bluͦt und mit libe
und mit sele und mit
siner gotthait krefte
klich vom himelrich her
ab bringent alz da von
wol geleret het min
| (221ra)
geselle der ainlift alte
priester und bichter tuͦnd
die zaichen und wunder
daz si alle súnder enbin
dent von iren súnden
und
us der helle súne
machent himel kint
⸿ won si enbindent den
súnder von tusentlayge
banden ⸿ In die wonung
gehoͤrent alle die die
rúwe und laid hond umb
ir súnde und bihtent
und buͤssent alz
v
il si
kúnent oder múgent
⸿ Oͮch alle die ze mal ir
zuͦ versiht mit ganczem
herczen in got legent
alz die propheten/prelaten geleret
hand ⸿ Die achtende
wonunge ist in dem
kore der
kúndeden
en
gel
Dar in gehoͤrent
alle propheten und patria
rchen die úns in der
alten ee
gekúndet
hond mit figuren und
wissuͦngen
allez daz das
sich in warhait in der
Núwen Ee ergangen
het und dem gelebet
| (221rb)
hand und es gelobet hond
In die selben wonunge
gehoͤrent alle guͦt Ee lút
und getrúwe
arbaiter
und
arbaiterin
und oͮch alle
die die sich mit rehtem
cristam gloͮben land
benuͤ
gen und doch lúczel guͦttes
tuͦn
múgent
und sich doch
huͤtent
vor súnden so si
aller best kúnent und múg
ent ⸿ won es sprichet sant
augustinus
Der schlehtelich
wandlet der
wandelt
wol
und sicher ⸿ Die núnde
wonunge ist in dem kore
der nidersten
engel
die
der menschen
huͤtent
und
der doͤrffer und stete und
búrge und lender und riche
alz sant
Gregorius
Sp
richet und ander lerer ⸿ in
die wonung gehoͤrent alle
unschuldegen und klainen
kindelin die nach dem tuͦffe
vervarent in dem verdie
nen daz in únser herre
IJhesus cristus
verdienet het
alz er spricht in dem ewangelio Es si
denne daz ir werdent alz
die unschuldigen kindelin
| (221va)
So kument ir in daz himelrich
nút
der aber sich demuͤteget
alz die kinde der ist der
groͤst in dem himelrich und
der ain solich kint empfah
et der empfahet mich und
huͤtent úch daz ir der kin
de kains versmahent
⸿ won ich sag úch fúrwar
daz
die
engel sehent aͮne un
derlaͮs mins
v
atter ant
lút an der in dem himel
rich ist ⸿ Dis alles mainet
únser herre
ijhesus cristus
Daz
die menschen die sich hal
tent hie in zit unschulde
klich und demuͤtig und slehte
und aͮne súnde und in tuge
ntricher ~ͤubunge in allem
goͤtlichem wol ge
v
allen
die sind gar groͮs geschecz
et in dem ewigen leben
⸿ Dis sind alle wonunge
des ewigen himelriches
alz es die lerer schribent
⸿ und ist nút me
ander
wonunge da denne alz
vil ieglicher hailig und
engel
sich
benuͤgen
laͮt
in siner wonunge daz er
umb got verdienet het
| (221vb)
⸿ Nun hest du minende
sel von mir vier und
zwainczigosten
alten
wol verstanden daz in
dem hus des ewigen
v
atterlants
vil wonung
en sind und oͮch menger
laͮyge
widerlegungen
der loͮne die die seligen
anders und anders ver
dienet habent ⸿ und dar
umb won úns got sin
riche vail gemachet haͮt
⸿ alz sant
augustinus
Sprichet in dem buͦch
von dem gaiste und
der sele So solt du es
kuͦffen und sihe nút dar
an daz es úber alle die
masse kostbar ist und
daz la dich nút erschrek
en daz du es schúhest
oder fliehen súllest
oder wellest ⸿ won es
giltet alz vil alz
v
il
du gelaisten maht und
hest aber du kain guͦte
so gibe dich selber umb
daz ewig riche won der
kuͦff ist got von dir
der aller liepste und
| (222ra)
werdest ⸿ Daz ich vier
und zwainczigoster alte
geleret haͮn dich minen
de sele ⸿ Daz sol dich bill
ich raiczen dar
zuͦ
daz
du billich und froͤlich be
siczest mit allen hailigen
und engeln den guldin
troͮne mit aller der ~ͤub
ung alz dich min gesel
len die
dri
und zwaincz
ig alten vor mir geler
et hand in alle die wise
da mit du den guldin troͮ
ne wol und wirdekliche
maht besiczen und merk
wol ⸿ waz sanctus
Bern
hardus
Sprichet úber
der minne buͦch ⸿ Die
almehtig drývaltekait
het iren somen gesant
in únser ertrich die
fruht
wir schniden súl
lent in dem ewigen
himelrich und si da nie
ssen in got eweklichen
won der ewig
v
atter
het úns gesant daz koͤr
nlin und den somen des
himelbrotes Der sun
| (222rb)
het úns braht den regen
aller warhait Aber der
hailig gaist git dar zuͦ
tugende und
sunnen
glast
aller goͤtlicher
minne
⸿ Der
ewig
v
atter git úns
von siner almehtikait die
gnade in alle ~ͤubunge
⸿ Der sun git úns daz
mittel siner wishait in
aller kraft ⸿ Aber der
hailig gaist git úns die
besliesunge siner guͤtekait
nach ewiger sicherhait
⸿ Dar zuͦ lerent úns die
engel beliplichait bi got
⸿ Die zwelf botten be
stetigunge des gloͮbens
⸿ Die marterer krafte
und gedult in liden ⸿ Die
bihter und priester alle
gerehtekait ⸿ Die megde
und jungfroͮwan alle rain
kait ⸿ Die pariarchen und
propheten alle zierlichait
ewiges guͦttes dar umb
wir daz ewig riche mit
in besiczen ⸿ Daz du
minende sele den guldin
| (222va)
troͮne dester bas mit allen
hailigen und engeln besi
czen múgest alz ich dich
da vor geleret haͮn ⸿ So
schribe den spruche in
din sele den sanctus
Au
gustinus
Sprichet in
dem buͦch von den núcz
en den rúwen ⸿ Er spri
chet du solt ernstlich da
hin gahen und ýlen da
du eweklich maht gele
ben ⸿ won het ain men
sche not und angst wie es
sich erneren múg in di
sem zitlichem leben daz
im doch nit alle zit beliben
mag ⸿ und mit viel arbait
ten und sorgen und geden
ken und mit wachen und
mit gan und staͮn und
mit siczen und loͮffen und
mit vil ander bekúmer
unge und flis und betrah
ten umb sin zitlich nar
unge die wil es lebet
und in doch nút vervah
et weder fúr siechtagen
noch fúr ander gebre
| (222vb)
sten noch fúr sterben
⸿ Noch tusenstund me
sol ain mensche sinen
flisse und
ernste
und alle
sin begirde und alle
sin arbait und mayun
ge dar zuͦ tuͦn daz es
daz ewig leben gewi
nnen und
v
inden mú
ge ⸿ won da ist kain
sterben da ist kain
arbait noch verdries
sen da ist kain sorge
noch unmuͦsse noch be
kúmerunge ⸿ Aber da
ist die hoͤhste sicher
hait und die hoͤhste se
lekait und die edelest
frihait und die aller
wirdigest genuchsam
kait da wirt oͮch er
fúllet ⸿ Daz únser
herre sprichet in dem
ewangelio die men
schen werdent den
engeln gelich und we
rdent
die
gerehten
glissen alz die sunne
| (223ra)
⸿ Dis alles schribet sant
Augsutinus ⸿ sant
Cri
Ci
prianus
Sprichet in
ainer epistel von den
sitten ⸿ O du seliger
mensch du solt ainen
grossen jamer darnach
han wie du bald und
behende aͮne alles ver
ziehen kumest in din
reht
v
atterlant und
in din ewig hainmuͦt
da du eweklich beliben
solt und dar us dich ni
eman vertriben mag
⸿ Merke du seliger
mensche wie mit gar
groͮsser begirde din
got selber
wartet
Dar
umb daz er dich froͤlich
empfahe und dich frún
tlich umb vache und
mit
v
ollem lust zuͦ
dir sprechen wil ⸿ Bis
wilkumen her ich
w
il
dich kroͤnen mit der
kroͮne des ewigen le
bens ⸿ Ile balde da
hin da din alle haili
| (223rb)
gen mit herlicher und
ganczer begirde war
tend sind daz si dich
gesehen daz si dich gr
uͤczen
Daz si dich froͤ
lich wilkumen haissen
sin und dich ain hailig
dem andern mit frúnt
lichen geberden kum
guͤnen
mag vor úber
igen froͤden ⸿ Leg oͮch
in din gemuͤte daz alle
schar und menge der eng
eln alle mit himelschem
gesang dir engegen ku
ment und dir froͤde
úber frdͦe merent und
gebent ⸿ Din gebornen
frúnd sehent dich an
in allem wollegelust und
begeren Daz si dir nach
kumen ze hant daz ewig
leben mit dir und mit
in besiczen ⸿ Es ist oͮch
nieman in allem himel
rich er hab sunder froͤde
von diner zuͦ kunfte
⸿ Dis alles schribet sant
| (223va)
Cyprianus
Dis alles
lere ich vier und zwaincz
igoster alte dich minende
sel Dar umb daz die wonu
ngen gottes und aller hai
ligen und engeln dich dar
zuͦ raiczen daz du min lere
also
v
olbringest daz dir
der troͮne werd in der
hoͤhsten wonunge
A M E N N