Der siebte Alte
Der súbende alte leret von ge
denken und von worten
und von
troͤmen daz ist nu der súbent alt
| (20rb)
Gar vil guͦtes hant dich vor
mir der sehst alt
geleret wie du von
usnan
leben solt vor
den
menschen
ze ainem guͦten bilde keren ⸿ Aber
ich sibender alte wil dich minnende
sele leren die kunste die dir uswen
dig
und inwendig
núcze
und
notdúrftig werden sol
da mit du gestúret maht werden
daz din leben den guldin trone er
werbe mit den erwelten in dem
ewigen leben ⸿ Wenne
nun
gar vil
guͦtes und boͤses
entspringent
und
och geborn werdent von gedenken
und von worten
und daz dar zuͦ
gehoͤret dez gar vil ist So ist
dir minnende sele gar notdúrftig
daz du wislich dar in wol sehest
Dar umb daz du kúnftigem schaden
dester basz muͤgest entrinnen
und entfliehen Es saget
Jeronimus
zuͦ der Jungfrowen
de
metria
des also wes du dich schamest
ze redende dez solt du dich oͮch
schamen ze gedenken ⸿ Und ain
sicher und ain volkomen gewon
hait ist daz . das dez menschen
gemuͤte sie fliszig und
wach
und huͤte wie du es wol erken
nen
kúnest
welich gedenke man
behalten suͤlle oder verwerffen oder
aber
daz du guͦt gedenke vast behaltist
und boͤs gedencke vast
ver
tribest
⸿ Wan gedenke sint ain
brunne und ain ursprunge
guͦter getaͤtte und och boͤser
súnde ⸿ Und waz guͦter
und boͤser
| (20va)
werke iemer geborn werdent
daz wirt alles vor enpfangen in der
bekorunge der gedenke ⸿ Dar umb
raͮtet uns
Cesarius
In siner ver
manunge und sprichet wir
soͤnd
ane
vahen guͦt gedenke ze haltent und
ze minnende so werdent wir erledi
get von den boͤsen gedenken die úns
an worten an werken an sele und
an libe múgent geschaden ⸿ Wenne
nun gedenke sint ain ursache vil
guͦtes und oͮch boͤses ⸿ Und ir nie
mant in zit kan noch mag ledig
gestaͮn ⸿ So lere ich dich súbender
alte dich minnende sele wie du dich
in allen gedenken haben solt und
wenne sú dir guͦt oder schade sin won
kain dinge ist als guͦt du moͤgest
boͤses da von gedenken und súnt
lich gedenke dar usz ziehen und
oͮch machen und die wise kumet
von des menschen untugent und
von boͤser begirde ⸿ Und da von
redet
Bernhardus
úber der minne
buͦche und sprichet wenne du be
trahtest und gedenkest von Goͤt
licher wirdikait oder von siner ma
gestat oder von siner nature oder isti
kait oder von fride oder gerehtikait
und von ander tugende die man got
zuͦ aigent Die gedenke sint ain
goͤtlich in sprechen und selig ver
manuge die gotte gússet in des
menschen erkennen da mit er
| (20vb)
gott erkiesen mag und in och
lernet erkennen . Aber was der
mensche boͤser gedenke het die
kument von dem aigen herczen als
unser herre
Jesus Cristus
sprichet
in dem Ewangelio von dem herczen
kumet manschlehte dúpstal zorn
und alle ander súnde und ist
kain súnde in worten noch in wer
ken si werde vor empfangen
in den gedenken daz sprichet
alles
Bernhardus
Dem geliche
sprichet
Augustinus
In dem
buͦche von Cristanlicher lere
alle unser boͤsen gedenke die
kument nit allaine von dem
boͤsen gaiste Si entspringent
oͮch von boͤser bewegunge des
herczen aber alle unser guͦten ge
denke die git úns gott Ez spricht
anshelmus
In dem buͦch von
friem willen . Es mag nieman
kainen willen vermúgen er sie
denne vor in des menschen ge
denken inwendig im herczen ge
born
Dauvid
sprichet in dem
salter Gott
waist
der menschen
gedenke daz sú upig sint . da
mainet
Dauvid
die gedenke die
in dem menschen entspringent
Die aber von gotte sint die
sint alle zit guͦt ⸿ Wisse oͮch
daz boͤse gedenke koment von
den gebresten die der mensche
| (21ra)
verdienet in dem paradis mit
der erbsúnde und dar umb so
hant etlich menschen boͤse ge
denke mere denne die andern und
daz komet von krankhait des
hoptes Etlich kument von dem
an raiczen und
reͣten
dez boͤsen
gaistes ⸿ Etlich hand boͤs geden
ke von untugent zuͦ den sich
der mensche muͦtwilliclichen raiczet
Etliche haͮnd sú von maͤngerlay
versuͦchunge selczener wise und
der ist gar vil ⸿
Etlich
hand
sú von goͤttlicher verhengnússe
und von den boͤsen gedenken
Und von den allen sprichet
Seneca
in dem buͦch von den
vier
tu
genden . die wislosen und un
núczen gedenke die solt du nit
empfahen noch dich da mit nit
bekúmern Wan wenne du din
gemuͤte vil da mit verbildest
und vermuͤdest als balde sú dich
lond so belibet dir truren Aber
du solt nun gar wol merken
und och vast behalten so wil
ich dich wol leren . Wenne dir
boͤse gedenke schaden múgent
oder ze male unschedlich sint
Es vallent
etwenne
dem
menschen gar boͤse gedenke in
snelle und gar behende aͮne
dez menschen zuͦ=tuͦn und wider
sinen willen und fliehent gar
balde wider danne wie boͤs die
| (21rb)
ge=denke iemer sint Wenne der
mensche fro wirt daz sú balde fúr
fliehent und laidig ist daz sú im
zuͦ
vielen
und kainen troste noch
geluste nie davon gewan noch
dar uf nie gestuͦnde soͤliche ge
denke schadent dem menschen nút
úber al . wie boͤse si joch sint so brin
gent sú dem menschen weder tod
súnde noch teglich súnde ⸿ Won
es sprichet
augustinus
In siner
buͦch ainem Es stat nit in unser
vermúgent daz wir
be=wekt
wer
dent mit bewegunge die úns
wider sint . In ainer ander wise
so koment dem menschen boͤse ge
denke und die belibent und wer
ent ain wile und staͮt der mensche
dar inne unv
erwandelich und
vunuversichteclich
und on alle betrahtunge
aber wenne der mensche wider zuͦ im
selber kumet so sint im die gedenke
lait und keret sich da von als
vil er mag und ob sú in nit loͮn
wellent so het er ainen strite
wider sú und da mit so verdienet
er grossen lon ⸿ Und als der men
sche ie mer und ie me gepinget
wirt mit den boͤsen gedenken
die im wider sint . als er ie me
und me damit lones verdienet
Und also wart paulus vast und
vil gecruͤczget mit anvehtunge
boͤser gedenke ⸿ Och so vallent dem
menschen etwennne boͤs gedenke in
und staͮt dar uf und git sinen
| (21va)
gunst und willen dar zuͦ also daz
er geluste und troste het von den
boͤsen gedenken und wil in nit
wider streben soͤlich gedenke sint
grosz totsúnde won ez komet vil
unrates davon . Es geschicht
och etwenne daz sich der mensche rai
czet mit allem flisse mit boͤsan un
endlichen gedenken mit verdahtem
muͦt und willen boͤse wort und
werke dar uf ~ͤubent und die selben
gedenke sint alle zit gar grosse tot
súnde und sol sich aller menglich
da vor huͤten ⸿ Und da von redet
Gregorius
In dem buͦch von der
wisunge Wir komen also vil hoͤher
ze volkomenhait wenne wir úns
als vil entfroͤmden von uswendi
gem laster als vil wir úns schai
den von inwendigen boͤsen geden
ken . Wan vor den oͮgen gottes
verfert kain gedank ungelonet
er sig guͦt oder boͤse ⸿ Und
Bernhar
dus
sprichet in siner predige ainer
gedenke an alle dine werke
wie sú gott von dir schaͤcze . ge
denke an din sterben . gedenke an
din Jungstes gerihte . gedenke
an din
ellend
lieblos leben . ge
denke an din aigen krankait . ge
denke an alles daz guͦt daz dir gott
getaͮn haͮt und noch tuͦn mag
Wenne du daz alles úber trahtest in
wendichlichen so mag dir ussen
nút geschaͮden kain fraise der
widerwaͤrtigen werke Es spricht
| (21vb)
och
hugo
In dem buͦche der be
trahtunge din gedenke súllent
begirlich sin nach gott und zuͦ
gott . gerehte ze dinem nesten .
schlet und Einvaͤltig zuͦ dir selber
rain in werken . geordnet mit be
schaidenhait . gefriget vor unsuber
kait und alle zit bekúmert mit
hailikait und saͤlikait ⸿ Tuͤst du
das so maht du boͤse gedenke
niemer gewinnen ⸿ Es sprichet och
augustinus
In dem buͦche von
der drivaͤltikait die da sint in der
helle die múgent kainen guͦten
gedank haͮn Die da sint in dem
himelriche die múgent kainen
boͤsen gedanke gewinnen
und
die boͤsen gaist múgent unser
gedenke nit wissen denne an
uszwendigen werken
Cassioderus
sprichet och in siner buͤcher ainem
Es ist ze male notdúrftig das
ain mensche des andern menschen
gedenke nit wissen mag Won
daz gehoͤret gott allain ze wissent
und den hailigen . die da sint in
dem ewigen leben ⸿ Aber die aller
besten gedenke die ain gaistlich
mensche gehaben mag sprichet
Bernhardus
das sint die ge
denke die man het von dem
suͤssen liden unsers herren
Jesu Cristus
und von der Claren hochen gott
hait und von allem dem daz
dar Inne beschlossen ist . wer vil
und alle zit dar an
gedenket
| (22ra)
der mag niemer úbel gewer
ken noch úbel geton Nach ge
denken so lere ich súbender alte dich
minnende sele von worten die du
reden solt daz dinú wort núcze
und fruhtber sin und ane alle
ergerunge und aͮne súnde .
wan ez sprichet unser herre
Jesus Cristus
In dem hailgen ewan
gelio daz ain ieclich mensche an
dem jungsten tage rechnunge
geben muͦsz von allen sinen
worten sú sient guͦt oder boͤse .
Er giht úwer wort súllent sin
Ja und nain aͮn allen falsche
und sprichet
ysoderus
ysiderus
Von
den geloben úppige wort be
zaichent ain úppig Consciencie
und die wise und sitten der
menschen bewisent wie sine
gemuͤte ist Es sprichet och
Gregorius
In siner lere Es
kan und mag nieman orden
lichen reden der nit enwaisz
wenne er swigen sol
Rabanus
der sprichet úber
Moyses buͦch
wer die warhait redet der redet wol
mit beschaidenhait der aber
úppi
kait redet der machet me ain
wirser denn guͦt rede ⸿ Wie
aber du reht und durnaͤhti
clich und wol und goͤttlich
reden solt leret
hugo
In dem
buͦche von der stifftunge der
novicen und sprichet rede das
| (22rb)
du wissest was du redest und
nit muͤssige schaͤdliche wort das
die die sú von dir hoͤrent weder
in irrunge noch in bosshait noch
in ergerunge út erzaiget werden
und soͤllent oͮch dine woͤrter nit
unerlich sin daz weder dir noch
dem der si von dir
hoͤret
nit czimet
Si súllent och nit unnúcze sin das
sú weder dir noch dem andern unv
er
fangen sint
Agelius
an siner buͦche
ainem giht Ein wiser mensche
fuͤr betrahtet und gedenket was
er reden wolle und versuͦchet vor
in sinem herczen waz er rede E er
si spreche in worten . ob es sich
fuͤget ze redent oder nit won die
ungestuͤme sint und unbehuͦt sint
irer worten und och unbetrahtet
die redent selten wol und nucze
lichen ⸿ Och solt du wissen zuͦ we
me du redest der din lere und
straffunge wol enpfahe und solt
den toren und den unv
erstanden
und unwisen núczit zuͦ sprechen
noch irrer rede und woͤrter
núczit ahten . Wan es sprichet
Jeronimus
In siner epistel ainer daz
den hoͤrer nit bessert da verlúret
der reder sin arbait Wan sinú wort
sint sorgclich Es sprichet och
Seneca
In siner Epistel ainer
din rede sol sin daz der froͤmde kain
schamme
da von habe . der haimsche
| (22va)
kain unreht da von gewinne . der
geloͤbig kainen hassze da von enpfa
he . der verstanden kainen widerdri
sse . Und der unv
erstanden kainen
smahe
da von neme Du solt oͮch
nit reden an verbottnan stetten
als an hailgen und gewihtan ste
tten aͮne din noͮtdurft won es
sprichet unser herre
Jesus Cristus
In dem Ewangelio Min hus haisset
ain bett hus ⸿ Was
man
aber von gott
und von den hailgen und von
guͦter lere und wisunge und ander
núczer und rainer woͤrter redet
die gott loblich sint an gewihten
stetten dis ist kain súnde Ob sú or
denlich geredet werdent und aͮne
ergerunge und ierrung ander men
schen . won es sprichet
Gregorius
In siner wisunge wenne die guͦten
wort nit geschehent us guͦter mai
nunge so werdent die guͦten
wort verkeret in untugende und
in ain zerstoͤrunge des lieplichen
us sprechen ⸿ Dis ist och notdúrf
tig ze wissende wenne du reden
solt wan in ainer zit solt du nit
reden als wenne du bettest In
dem andern zite maht du wol
betten und doch din notdúrft
reden beschaidenlich ⸿ Wenne aber
din obrester redet oder ain andrer
der wirdiger ist denn du so solt
du nit redan dar umb daz du in
und die die in hoͤrent reden nit
| (22vb)
verirrest ⸿ Och solt du nit vil re
den won von vil reden sint vil
menschen verdorben sprichet
der wise
Salomon
und solt och
nit vil reden du habest es
denne vor hin wol úbertrahtet
ob es sich fuͤge ze reden oder nit
din wise und din gebaͤrde
und
din
rede sol sittig sin nút snelle
noch trege noch lutpraͤhte
noch mit schrigen noch unge
stuͤme noch mit verlassner und
schemiger ungebaͤrde mit hande
oder mit oͮgen ⸿ Und sol din
rede stille und gemach sin und
wol besinnet und warhaft
aͮne falsche und aͮne allen liegen
und betriegen und niemant
ze liebe noch ze laide mit
ainem zúhtigen wandel won
es sprichet die glos úber
Salomones
buͤcher daz der wise
man sol flisse haͮn . wenne er
rede . was er rede . wa er
rede . war umb er rede . Und
sprichet
Seneca
In sinen
spruche worten din rede sol
nit úpig sin und sol vermanen
und raten wisen leren unde
haissen daz . das aller beste sie
und soͤnd dinú worte me núcze
denn húbsche sin und messig
aͮne missevallen ⸿ huͤte dich
vor boͤsan worten es sprichet
| (23ra)
hugo
in dem buͦche von der
sele won boͤse worte hasset gott .
und verlúret frúnde . Und gewin
net viende und erweket krie
ge und machet missehellunge
und allen unrate Ich súbender
alte lere dich minnende sele wie
du dich in
den
troͤmen halten
solt die dir in dem schlaffe fuͤr
koment ⸿ Won es sprichet Sant
Gregoris
In siner buͤcher aim
wenne der boͤse gaiste den guͦten
menschen nit wachend úberwin
den mag so vihtet er in in sime
schlaffe an mit boͤsen troͤmen
und daz verhenget die goͤtlich
crafte und schikunge dar umb
daz die erwelten in dem slaffe
mit liden boͤser troͤme grossen
loͮn verdienan ⸿ Nu ist ze wissent
daz troͤme etwenne koment von
goͤtlichem erzoͤgen durch sin
engel als unser herre gott
tet
Josepen
do der engel zuͦ
im sprach nim daz kint und sin
muͦter und flúhe in Egypten
Soͤlich troͤme und was dier
guͦtes tromet von gott und
von sinan hailigen daz kere alle
zit zuͦ dem aller besten won es
sprichet
ysiderus
an dem dri
tten buͦche von dem hoͤchsten
| (23rb)
guͦt . als der mensche ie me
und me súnden ledig staͮt und
schaͤdlicher gelúste entladen
ist und sin leben ie saͤliger
ist als troͤme ie mer bosser bilde
gewinnent aͮne schaden ⸿ Der aber
sin hercze ze vil úberladet mit
sweren untugenden
und mit bosz
hait der mag unsubrer und
erschrokner troͤme nit wol ent
trinnen noch ledig staͮn Es komet
och etwenne troͤme von dem in
senken und betruͤbnússe des
boͤsen gaistes Sunderlichen
wenne der mensche aber geloͮben
het . oder
ungeloͮben . oder zobrie
~ͤubet . oder túfelscher gespenste
volget . Och git der boͤse gaiste
etwenne dem menschen warhaft
troͤme in daz er dar nach den men
schen mit falschen
troͤmen
dester
bas
betriegen
moͤge . vor soͤlichen
troͤmen huͤte dich minnende sele
und gelobe in nit wan si sint
gar schaͤdlich ⸿ Es kument och
etwenne troͤme von des himels
und der planeten wúrken und
ir krafte in flúzen und da sol
man sich nit an keren Won es
sprichet
Ptholomeus
Der
sternen seher . das ain wise ge
muͤte dez menschen hilfet Und
| (23va)
beschirmet vor soͤlichen troͤmen
und irret dez himels und der
sternen kraft und
wúrken
Won
nút mag dem menschen scha
den bringen an siner sele weder
schlaffent noch wachent
denne daz
er
wúrket
us sinem frien willen
mit verdahtem muͦt ⸿ Es kument
oͮch etwenne troͤme von gedenken
und von worten der man ze vil
unordenlichen ~ͤubet
Wenne aber da mit loͤffent goͤt
lich offenbarunge so wirt ain
kúnftige warhait us soͤllichen
troͤmen und ain wissagunge als
Gregorius
sprichet . etwenne
kument troͤme von inwendiger
bekúmberunge dez herczen und
von begirde des gemuͤtes und
also troͤmet den gitigen menschen
von vil guͦtes und richtume .
dem hochfertigen von gezierde
dem gelerten von vil buͦchen
den antwerk lúten von
irem
werk gezúge . und also troͤmet
dicke und vil ieclichem
nach sinem ampte in siner wise
damit denne ieglichs bekúm
ert ist in siner wise aller maiste
Troͤm koment etwenne von der
conplexione . Und gelegenhait des
menschen nature . Als
dien
siechen
von vil gebresten . den dúrren
von fúre . den flússigen von wasser .
| (23vb)
den hungrigen und durstigen
von essen und von trinken und
die vil pluͦtes haͮnt von flie
gen im luffte . Und von stri
ten und von vehten und von
vil ander wunderlicher wise
Dis alles lere ich dich ge
minte sele daz du dich mit troͤ
men nit betriegen lassest won
troͤme schaffent vil irrunge
an dem menschen und bringent
sú in mangerlai unrehtikait die
wider gotte ist als der wise .
Salomon
sprichet vil menschen
haͮnd troͤme verirret daz sú
gefallen sind . dar umb daz sú
zuͦversiht zuͦ in haͤten und spricht
Catho
du solt der troͤme nit en
ahten won was dir in troͤmen
begegenet daz ist dir in wachen
kain warhait noch zuͦversiht
in wesenhait
du solt kainen globen han an die
troͤme sú kument denne von gott
und von goͤtlicher ermanunge
oder von andran gewissan sachen
dar an du unbetrogen belibest
alse du wol vindest in der
vor geschribner dinge und lere
die du minnende sele von mir
súbenden alten hon solt . Volgest
du ir so wirst du saͤlig . und
besiczest den ewigen guldin
trone mit eren