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Der erste Alte (Ka1)

Karlsruhe, Badische Landesbibliothek, Cod. St. Georgen 64

Der erste Alte

| (1ra) von dem schowenden leben Es ist vil besser und núczer daz der mensche lere sich selber erken nen denne daz er wiszen wil der hymel loͤffe . der kruͤter craft . der edeln gestain wuͤrken . der tier natur . der menschen sitten wise tuͦn und loͮn aller dinge . sache kuͤnen und wissen wil ⸿ Und himelrich und ert rich wise er spuͤren wil wan vil menschen wissent noch er kennent sich nit ⸿ Und doch selber sich er kennen und wissen ist der hoͤhsten kuͤnste aine die dem menschen zuͦ gehoͤrent ist nach dem ewi gen leben ze stellent Wan ez spr icht Cassio dorus ~ͤuber den psalmen Miserere mei deus (etc.) So ist der groͤst nucze ainem diener gottes erkennen sin aigen diener gottes erkennen sin aigen krankait und in sinen naturlichen creften und verdienen kain zuͦ versiht han won in dem menschen wahset gottes craft daͮ der mensche im selber abe gaͮt in natúrlicher craft und sich selber vindet unmehtig in allen dingen wider gott daz sprichet der Sant
Gregorius
sprichet in siner lere ⸿ Als vil minder der mensch sich selber ansiht als vil minder er im selber missvallet und als er me enpfindet dez liehtes goͤt licher gnaͤden als vil und me bas und ie basz lert er | (1rb) sich selber straffen und erkennen daz der dem gelich sprichet Sant Bern
hardus
an ainer predige úber der minne buͦch Ich waisz wol daz nieman mag behalten werden aͮn sin selbs erkennen wan sich selber erkennen ist ain muͦter dez hailes und der diemuͤtikait ain erbaͤrmde goͤt licher vorht und ain anevang alles geluͤckes daz der sprichet . Wilt du dich selber wol er=kennen so merke wol ob alle ding diner werke fuͦg lich sin ob sú zimlich sin ob sú núcz oder guͦt sient ob sú dir lonber sient ob sú dir vor der welt út ergerlich sient ob sú gott genaͤme werd und liep von dir sient ob sú gott erlichen und loblichen sient ob sú dinem naͤhsten hilf lich und loblich und nuczlich sient gaistlich und liplich so hest du ain guͦt erkennen ⸿ Der erste alte wiset dich minnende sele noch uf ain edlers und ain bessers denne du selber bist und druket dir in din gemuͤte daz die hailig drivaͤltikait gespro chen haͮt in dem ersten buͦch Moyse Also wir sollen machen ainen men schen naͮch unserm bilde Und naͮch unser glichnúste der vor sie den vischen in dem mere den vogeln in den lúften und den tieren uf erde und allen creaturen ⸿ Da bi wirst du minnende sele gelert daz unser herre den menschen ge bildet hett nach dem aller besten | (1va) daz ieman betrahten und gedenken kan daz ist nach im selber allain ⸿ Und merke hette gott út bessers in im selber gehept denne sich selber er hette úns och dar nach geschaffen und noch edler gemachet ⸿ Got het och dem menschen vollen gewalt verlúhen ~ͤuber alle ander creaturen und als gott allain ist herre ~ͤuber den menschen also ist der mensche herre ~ͤuber alle ander creaturen ⸿ Wer ist nun der nach des bilde und gelichnússe der mensche geformet ist antw urt dar uͤber origenes uͤber moyses buͦch und spricht ez ist unser herre j esus Cristus der der erst aingeborne sune ist dez ewigen vatters in himel rich von dem Sant Paulus ge schriben het in siner epistel ainer und sprichet er ist ain glast der eren und ain figur goͤtlicher sub stanci der da treit in im alle ding in dem wort der warhait der da sprichet der mich siht der sihet minen vatter . als der da siht ain ander bilde . der siht den dez daz bilde ist ⸿ Also der daz ewig wort siht der siht den vatter usz dem daz wort flúszet ⸿ Und dar umb ist daz wort mensche worden daz wir im zwivalticlich gelich wurdin ain=es nach dem goͤtlichen bilde daz ander nach der enpfangnen menscheit dar inne er sich nach úns gebildet und gelichet het | (1vb) Dis sprichet alles Origens Nu ker dich du minnende sele uf daz bilde dines usz=flu sses daz du nach goͤtlichem bilde gemachet bist und welle dich das nit in dir selber zuͦ gotte raiczen waz du gewesen siest waz du nun bist waz du werden solt und och maht so laus dich des zuͦ got reiczen daz du nach goͤtlichem bilde geformet bist als ain beschaiden und vernúftig creature die forme dir mit ~ͤuber naturlicher craft in gedruket Und in friem willen us gespro chen ist als Sanctus Jacobus sprichet in siner epistel ⸿ Er het uns willecliche geborn mit dem wort der waͮrhait daz wir wurden etwaz beginnen siner creature sprichet Sant Jacobus in siner epistel da von redet anshelmus in siner lere herre ich danke dir der gnade daz du in mir geschaffen hest din bilde Und wenne ich dich betrahte daz denne ich allain gedenke an dich . Und dich allain minne daz du mich dir gelich gemachet hest ⸿ Wan hon ich joch din bil de in mir vertilget mit minen súnden so kanst du es wol wider bringen mit diner gnad daz spr ichet der ⸿ Wie aber gott sin adelkait und sin adelich bilde der | (2ra) der gewaltigen bilde und ge beneditten drivaͤltikait be sunder in die sele gegossen und besunder in dem lip gefor met het Daz sol ain ieclichú claru sele in sich druken und erkennen daz sú dester neher in gott gezogen werde mit goͤtlicher gelichnússe und dar inne ver=ainet als uns hugo bewiset in dem buͦche von den súben sacramenten und sprichet also Der ewig vatter ist von niemant der sun ist von dem vatter der hailig gaiste ist von in baiden also ist die drivaͤltikait sunder gegossen in die sele ⸿ Wan der muͦt der da haisset die gehuͤgde ist von im selber die vernunft ist von dem muͦt Und die froͮde ist von muͦt und von vernunfte und die drú sint ain sele also vatter sun und hailig gaist ain got sint also ist min menschen lip drivaltikait ⸿ Wan die figur ist von ir selber dar usz koment forme und usz figur und forme komet dez bildes schoͤni und die drú sint ain lip also ist in gedru ket der hailgen drivaͤltikait bilde sunder in sele und sunder in lip daz doch allen andren creaturen underzogen und froͤm de ist Dis sprichet hugo (etc.) Augustinus sprichet von der | (2rb) drivaͤltikait Gedenknússe ver nufft und wille sint ains dar umb daz sú ain sele sint und ain lip und ain wesen machent daz der Der das wesen und die bil dung die gotte also in die sele gedruket het . wol verstaͮt der mag an goͤtlicher bekantnússe niemmer verirren sprichet Rich
ardus
an sinem buͦch von der drivaͤltikait ⸿ Ach du geminnte sele wie gar edel daz ze betrahtent ist Dar nach der mensch geformet und gebildet ist wan daz ist daz aller beste daz kain hercze betrahten kan Ob dich aber dis nit zuͦ gotte raiczet oder zúhet so wiset dich doch der erst alte ⸿ Uf die ge zierde und schoͤni aller creaturen wie gar lustig die got allú ge schoͤpfet und gemachet het allain durch des menschen willen nucze narung trost und notdurft daͮ von hon sol von allen waszern rainkait ze-súbern ze kochent ze vischent und ze vil andern sachen . Und von dem ertriche so hest du gras bluͦmen boͮme und aller laÿge fruht . korn wine vihe flaische und aͮn zal vil ander nucze ⸿ Von den bergen so hest du ÿsen kupfer plÿ gold silber edel gestain und gar vil anders rates . Von dem luft hest du winde regen vogel haiter und das dar zuͦ hoͤret . Von dem himel hest du sunnen Mone gestirne | (2va) lieht tage und naht . Von dem fúr hest du hicze werme lieht und vil ander notdurft . Von den eng eln hest du ler wisung huͦte raͮt hilfe botschaft und dienst als Sant Gregorius sprichet sú sint die ner der menschen und hand gr oszen flisze fúr úns daz der Dis alles bewiset Dauvit in dem salter und sprichet herre du hest den menschen geseczet uͤber alle dinú werk und hest im all creaturen undertaͮn gemaht Es sprichet och die glose úber Josues buͦch das alle creaturen den súnder hessig sint aber dem guͦten menschen dienent si nach billicher zimlichait dis sol dich minnende sele alle stunde tragen in got won ez got alles durch dinen willen geschepfet hett ⸿ So maht du die creaturen unendlich nuczen nach dinem ewi gen verderben oder aber wol niessen nach dinem ewigen verdienen . Won ez sprichet Dyonisius von der en gelischen Jerachie daz sich die creaturen zuͦ got aller nehst fuͤgent und och fuͤgen soͤllent die von gott aller maist gaben hant en pfangen aber nieman haͮt von got alz vil enpfangen als der mensche und dar umb ist er got aller maist dienst schuldig ze tuͦnd daz der ⸿ Nu merke du minnende sele sprichet Sant augustinus úber Johannes Ewangelium wie gar milt dir got ist daz er | (2vb) dir alle creaturen vergeben ze dienst genaiget hett zuͦ uffenthalt zuͦ narunge ze spise ze gelust ze trost ze kestegunge ze bessrunge noch du kain dinge betrahten kanst goͤtlich wisz hait hab dich in creaturlicher ge schoͤpfte herlich und wol ver sehen daz du dar inne vinden maht naͮch allem lust wes du begerst . Wan in der lengrung der creaturen vindest du gott al maͤhtig ⸿ In der groͤsun der creaturen vindest du gott alz ain ewig sach ⸿ In der ordnung der creaturen vindest du gott in aller wiszhait In der uszrihtung der creaturen vindest du gott guͤtig und wie du wilt so begegent er dir in allen creaturen nach dem aller besten daz spricht der Das lere ich alles erste alte dich minnende sele . volgest du mir daz du dis alles ze herczen leist und dar usz lebest so maht du den guldin Trone mit dem ewigen crone wol erwerben